Förbättra din löpning snabbt

Det finns flera sätt att förbättra din löpning och de kan vara rätt roliga. Här kommer några varianter som du kanske inte har tänkt på. Genom att vara allsidig kan löpningen ta ett rejält steg framåt.

Kom i form med trappträning

Är du trött på att springa samma runda varje dag? Har resultaten stått still en längre tid, och ingenting tycks bli bättre? Då kanske trappträning kunde vara något. Med en sådan träning förbättrar man inte bara flåset utan även löptekniken rejält. Det kan dessutom räcka med 30 minuter en eller två gånger i veckan, vid sidan om övrig löpträning. Man bör hitta lämpliga trappor som är tillräckligt säkra att kliva uppför. Här är ett bra upplägg.

  • Värm upp ordentligt i ungefär 10 minuter.
  • Gå med långa kliv uppför trapporna och gå försiktigt nedför till startpositionen. Upprepa 10-20 gånger.
  • Alternera träningen med att gå med långa kliv eller ta kliven allt snabbare.
  • Avsluta med en löprunda på 10 minuter på marken.

Skaffa ett löpband

Is, halka, snö och regn kan vid sidan av kyla vara löparens värsta fiende. Många känner nog igen sig i följande: Man har löptränat hela sommaren och byggt upp till en kanonform fram tills vintern börjar. De första veckorna biter man ihop och fortsätter sina vanliga rundor, men lagom till januari måste man ge upp. Det är för de flesta inte så roligt att springa då minusgraderna kryper nedåt. Alternativet brukar bli en ofrivillig paus från löpningen, som kan vara flera månader. Då kan ett prisvärt löpband vara räddningen i vintermörkret. Gorilla sports löpband är sådana som de flesta har råd med, och dessutom tillräckligt stabila för att kännas bekväma. Med ett löpband hemma, får man in den löpträning som man annars gått miste om. Även om löpband aldrig kan ersätta löpning utomhus till 100 % finns det stora fördelar. En av dem är att man kan se på TV medan man springer. Många upplever dessutom att de kan springa betydligt mer, då man har löpbandet hemma. Det sparar rejält med tid.

Börja med styrketräning

Den som bara hållit på med löpning en längre tid har säkert försummat kroppens muskler i överkroppen. Men det finns mycket att vinna på att stärka också de musklerna. Man kan givetvis besöka ett gym för att göra basövningar och andra träningsformer. Men den som vill göra det enklare för sig kan använda betydligt enklare träning som inte kräver någon särskild utrustning. Här är en av de mest effektiva övningarna.

  • Armhävningar stärker hela kroppen. Alternera mellan att hålla händerna på olika bredd. Man kan utföra armhävningar med fötterna i golvet, eller på knäna för att göra dem lättare. Den som vill utmana sig själv försöker träna upp sig att klara armhävningar på en arm.